راهکارهای مبارزه با پیری

 

 

«پیر شدن» امری اجتناب‌ناپذیر است اما می‌توان با انجام بعضی دستورات و پرهیز از برخی نواهی، عمر خود را افزایش داد و بر تندرستی خود افزود. آن‌چه مسلم است این‌که میانگین عمرها در این دوره، بسیار پایین آمده است؛ در حالی که قدیم‌الایام عمر انسان‌ها بسیار طولانی بود؛ ازجمله این‌که «فریدون‌شاه» 1000 سال، «ضحاک» 1200 سال و بنیان‌گذار جشن مهرگان 2500 سال عمر کرده‌اند. عمر «لقمان حکیم(ع)» را از 3500 تا 4000 سال گفته‌اند. «رستم» پسر «زال» 600 سال عمر نموده و درنهایت هم به دست برادرش «شغاد» جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و اگر به قتل نمی‌رسید؛ چه‌بسا آن دلاور، عمری طولانی‌تر داشت.
طبق نظر پزشكان و محققان، اگر انسان رعايت موارد بهداشت جسماني و رواني را بنمايد؛ افزايش عمر او تا چندين برابر ميزان طبيعي نيز ميسر است و اين سخن در بعضي از محافل علمي رايج است كه «انسان نمي‌ميرد و بلكه خود را مي‌كشد» (امام مهدي(عج)؛ طول عمر).
در این‌جا به برخی از عوامل که باعث طول عمر و افزایش تندرستی می‌شود، مختصراً اشاره می‌کنم:

1- رسول‌ا...(ص) فرمود: «خواب قیلوله را فراموش نکنید». به نوشته‌ی عرب آنلاین، محققان دانشگاه سالزبرگ گفتند: «خواب قیلوله برای سلامتی ذهن و روان، بسیار مفید است». خواب قیلوله به خواب قبل از ظهر می‌گویند که مستحب است و این خواب، دفع‌کننده‌ی کسالت، هضم‌کننده‌ی غذا و باعث افزایش حافظه و جلوگیری از آلزایمر است که افراد کهن‌سال را تهدید می‌کند. البته برای کثیری از مردم به علت ضیق وقت، میسر نیست که خواب قیلوله کنند اما خانم‌های خانه‌دار و افراد بازنشسته می‌توانند با خواب قیلوله، بر طول عمر و سلامتی خود بیفزایند. برعکس «دو زمان براي خوابيدن اصلاً مناسب نيست؛ يكي بعد از طلوع فجر تا طلوع آفتاب و ديگري نزديك غروب آفتاب (که از نظر اسلام، مکروه است). سكته‌هاي منجر به مرگ عمدتاً در اين دو زمان اتفاق مي‌افتد». (ارمغان تندرستی)

2- نفس‌کشیدن عمیق مخصوصاً در صحرا یا دامنه‌ی کوه که سبز و خرم باشد، خیلی مفید است؛ به‌خصوص از اول اذان صبح تا طلوع آفتاب که هنوز هوا آلوده نگردیده و پاک و صاف است، حتی در پشت‌بام منزل یا ایوان یا حیاط. منظور، کشیدن نفس عمیق است. رسول اکرم(ص) فرمود: «نسیم بهشتی است که سحر می‌وزد». خودتان می‌دانید که اکسیژن آن موقع، قوی‌تر است و هوا هم صاف‌تر. خوراک اصلی سلول‌های مغز، اکسیژن است. (راز سلامتی و طول عمر)

3- «مصرف برخی داروهای شیمیایی طب جدید و مدرن، پیری زودرس را برای شما فراهم و دائم به بیماری‌های مختلف، گرفتار و عمر را کوتاه خواهد ساخت». (راز سلامتی و طول عمر)
حتی در مورد داروهای گیاهی هم تا مجبور نشویم، بهتر است استفاده نکنیم. امام علی(ع) فرمود: «نوشیدن دارو برای بدن به مثابه‌ی صابون برای جامه می‏‌مانَد؛ آن را تمیز می‏‌کند اما کهنه‏‌اش هم می‌نماید» (شرح نهج‌البلاغه). امام کاظم(ع) فرمود: «تا زمانی که بیماری به‌جد با شما درگیر نشده است، درگیر معالجه‌ی طبیبان نشوید». (بحارالانوار)

4- «تا می‌توانید، از جنگ و ستیز و بحث‌های بیجا پرهیز کنید و خون خود را آلوده و کثیف نکنید. به گفته‌ی دکتر «ژان کونزله» نخستین شرط جوانی، خودداری از برانگیختن عواطف منفی مثل خشم، اندوه و حسد است» (راز سلامتی و طول عمر). پیامبر اسلام(ص) فرمود: «هیچ بنده‌ای به حقیقت ایمان نرسد؛ مگر آن‌گاه که مجادله را رها کند، هرچند برحق باشد».

5- «تا می‌توانید، خون خود را پیوسته پاک و پاکیزه نگه دارید و از چیزهایی که خون را کثیف و غلیظ می‌کند، بپرهیزید که از مسمومیت آن جلوگیری شود» (راز سلامتی و طول عمر). پرهیز از دخانیات و انجام حجامت با رعایت شرایط آن، نقش مهمی در کاهش غلظت خون و درنتیجه سلامتی و طول عمر دارد. برخی می‌گویند در بیمارستان‌های دولت صهیونیست (اسرائیل) به جای استفاده از داروهای شیمیایی، از داروهای گیاهی و راهکارهایی مانند فصد و حجامت، زالودرمانی و... استفاده می‌شود. داروهای شیمیایی را برای مسلمین تهیه نموده و راهکارهای پزشکی متکی بر طب شیمیایی را برای بلاد اسلامی نسخه می‌کنند و در دروس طبی کشورهای اسلامی نیز نفوذ می‌نمایند.

6- یک ساعت خواب شب، برابر است با پنج ساعت خواب روز. لذا شب‌ها را زودتر به بستر بروید و صبح‌ها زودتر از خواب برخیزید. سر شب خوابیدن، بهتر از آخر شب خوابیدن است (چنان‌چه مردم قدیم، سر شب می‌خوابیدند و این زودخوابیدن در افزایش عمر آن‌ها بسیار مؤثر بود). تاریکی شب را خدا برای استراحت و خواب، آفریده است. گویا تأثیر به‌سزایی نیز در اعصاب دارد. این‌چنین خوابی، سلامتی را تأمین و انسان را هوشیار و نیرومند می‌نماید. به این دلیل گفته‌اند: «عقل سالم در بدن سالم است. پس سحرخیز باش تا کامروا شوی» (راز سلامتی و طول عمر). دکتر «هادی مؤذن جامی» می‌نویسد: «ساعات خواب و بيداري هم به مسئله‌ي تغذيه ارتباط دارد. در روايات (احادیث) آمده است كه شب زود خوابيدن لازم است. اوايل شب، اوج ترشح هورمون «سوماتوتروپين» يا هورمون رشد است و آنابوليسم يعني بازسازي بدن، در آن ساعات، بهتر انجام مي‌شود. لذا كساني كه زود شام مي‌خورند و شب با فاصله‌ي يكي دو ساعت از آن مي‌خوابند (نه اين‌كه تا شام بخورند، بلافاصله بخوابند) حداكثر بازسازي بدن يا آنابوليسم در بدن آن‌ها اتفاق مي‌افتد». (ارمغان تندرستی، جمشید خدادادی)

7- «همیشه توجه به مزاج خویش داشته باشید که به یبوست دچار نشوید و پرخوری هم نکنید. اگر مزاج، منظم نباشد؛ هرگونه مداوا بی‌نتیجه است» (راز سلامتی و طول عمر). رسول ‌اكرم(ص) فرمود: «المعده بیت کل داء و الحمیه رأس کل دواء»؛ «معده مرکز و خانه‌ی هر دردی است. پرهیز و اجتناب (از پرخوری و از غذاهای حرام و مکروه) اساس و رأس هر دارو است».
«اسماعیل اژدری» می‌نویسد: «از خوردن غذاهای مانده و گوشتی و چربی در شب و شیرينی‌جات از هر نوع که باشد، دوری نمايید که انسان را چاق و خون او را کثیف و مسموم می‌نماید» (راز سلامتی و طول عمر). در اسلام از خوردن غذای شب‌مانده و افراط در خوردن گوشت، منع شده است. امام علی(ع) فرمود: «شکم‌های‌تان را گورستان حیوانات نکنید». البته نخوردن گوشت به صورت کلی نیز برای سلامتی مضر است. مستحب است هر سه روز یک بار، انسان از گوشت حیوانات حلال میل کند.

8- مصرف مواد غذایی جدید مانند ماکارونی، رب کارخانه‌ای، قند سفید، ماءالشعیر، نوشابه، دوغ کارخانه‌ای، فست‌فودها (غذاهای آماده) و... را به حداقل برسانید. برخی می‌گویند با آن‌که کارخانه‌های بزرگ نوشابه‌سازی دنیا متعلق به یهودی‌ها است اما خودشان از نوشابه خیلی کم استفاده می‌کنند و در کشور صهیونیست (اسرائیل) مغازه‌ی فروش فست‌فود (غذای آماده) بسیار اندک است. وا... العالم
امضا محفوظ

 

 


نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب پربازدید امسال

مطالب اخیر

درباره ما

 

هفته نامه‌ي اجتماعي، سياسي « طلوع خراسان »

ﺻﺎﺣﺐ اﻣﺘﯿﺎز و ﻣﺪﯾﺮﻣﺴﺌﻮل: اﺳﻤﺎﻋﯿﻞ ﺷﻮﺷﺘﺮي

دفتر مرکزی: خراسان جنوبي - قاین - خ امام رضا (ع) - جنب بانک کشاورزی مركزي

ایمیل: tolueqaenat[at]yahoo.com

صندوق پستی: 156

دفتر تحريريه: 32525090

دفتر تبليغات: 32531234

ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ اﻧﺤﺼﺎري ﭘﺬﯾﺮش ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت در اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان: ﺷﺮﮐﺖ ﻧﺸﺮ ﺑﯿﻠﺒﻮرد ﻋﺮش ﻃﻼﯾﯽ ﮐﯿﺶ 88546630


***


* «ﻃﻠﻮع خراسان» نشريه‌اي ﻣﺮدﻣﯽ اﺳﺖ و ﺑﻪ ﮔﺮوه ﯾﺎ ارﮔﺎﻧﯽ، واﺑﺴﺘﻪ ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

* ﻣﻄﺎﻟﺐ نویسندگان، دﯾﺪﮔﺎه نشريه نمی‌باشد.

* نشريه در وﯾﺮاﯾﺶ ﻣﻄﺎﻟﺐ رﺳﯿﺪه، آزاد اﺳﺖ.

مطالب پربازدید ماه

ورود اعضا

ورود به بخش کاربری و یا ثبت نام اعضای جدید .

مسیر سایت

  • .:
  • بازدید امروز 491
  • -
  • بازدید کل 2502701