آیا حکم «سنگسار» در شیعه قابل اجرا است؟

 

ابوالفضل مجیدنیا

 

جهت اجرای حکم رجم (سنگسار) در فقه شیعه، شرایط متعدد و پیچیده‌ای لازم است که از هر صد میلیون مجرم، شامل یک نفر هم نمی‌شود. ازجمله به برخی از این شرایط اشاره می‌کنم:
1- متهم به فحشا باید چهار دفعه‌ی مکرر در دادگاه اعتراف کند و جلسات دادگاه هم باید مجزا باشد و اگر در یک جلسه، چهار بار اعتراف کند؛ پذیرفته نیست. اعتراف تحت شکنجه نیز از نظر اسلام، فاقد ارزش قضایی است.
2- چهار شاهد عادل، شهادت دهند که زن و مرد را در حال جرم دیده‌اند. «عدالت» نیز شرایطی دارد که شامل کثیری از افراد جامعه نمی‌شود. نوع دیدن هم شرایطی پیچیده دارد که تشریح آن، زیبنده‌ی نشریه نیست. فقط مختصراً عرض کنم: شرایط به گونه‌ای است که هرگز چهار نفر نمی‌توانند با آن شرایط، زانی و زانیه را ببینند. «ضمناً اگر سه نفر شهادت دهند و یک نفر مسلمان عادل دیگر جهت گواهی‌دادن پیدا نشود؛ متهمان می‌توانند از سه نفر شاهد، شکایت کنند و قاضی مسلمان برای آن‌ها به صورت تعزیر، مجازاتی در نظر می‌گیرد» (استفتاء از دفتر آیت‌ا... رستگار جویباری) تا دوباره برای شهادت‌دادن در مورد این‌گونه گناهان، پیش‌قدم نشوند و بقیه هم عبرت بگیرند. سنت امیرالمؤمنین(ع) این بود که چشم بر این‌گونه گناهان می‌بست و آن‌ها را نادیده می‌گرفت و اگر ما شیعه‌ی مولا علی(ع) باشیم، باید از آن حضرت الگو بگیریم؛ نه مثل بعضی‌ها که تا زن و مردی را ببینند که با هم سخن می‌گویند، تجسس را آغاز نموده و مانند یک کارآگاه جنایی، تفحص و حتی آن‌ها را تعقیب می‌کنند.
3- اگر شخص بگوید از سر احتیاج و اضطرار، مرتکب زنا شده است؛ حکم سنگسار در مورد او اجرا نمی‌شود و قاضی هم باید فرض را بر خوش‌بینی و قبول سخن متهم بگذارد و حتی می‌تواند به او تلویحاً تلقین کند که بگوید از سر احتیاج، مرتکب جرم شده یا کلاً مرتکب نشده است.
4- مرد مجرد و زن مجرد هرگز سنگسار نمی‌شوند.
5- اگر در فرض یک درصد، حکم اجرا شد؛ مجرم می‌تواند در حین اجرای سنگسار فرار کند و کسی حق تعقیب او را ندارد و شرایط دیگر که جهت اطلاع از آن می‌توان به کتب معتبر شیعه مانند «گناهان کبیره» تألیف «آیت‌ا... دستغیب» مراجعه کرد.
البته ممکن است برای برخی، این شبهه ایجاد شود که اگر این حکم در فقه شیعه غیر قابل اجرا است، پس چرا اصلاً در شریعت لحاظ شده است؟ در پاسخ باید عرض کنم که بسیاری از حکمت‌های الهی بر بشر به علت نقصان علم و دانش، پوشیده است اما آن‌چه به ذهن من می‌رسد، این است که اولاً خداوند خواسته است با وضع این قانون، شدت تنفر خود را از این عمل قبیح (زنای محصنه) نشان دهد. ثانیاً وجود این حکم، هرچند غیر قابل اجرا باشد اما ترس را در دل مجرمان باقی می‌گذارد. قطع ید (قطع 4 انگشت دست) نیز در فقه شیعه 23 الی 24 شرط (بسته به نظر مجتهدین) دارد که از هر هزار نفر، شامل یک نفر هم نمی‌شود اما ترس خود را در دل مجرمان و بزهکاران باقی می‌گذارد.

«سنگسار» در دین مسیحی و یهودی
در عهد عتيق (كه مورد قبول مسيحيان و يهوديان است) آمده است: «اگر شخصي گاوي داشت وگاو او، كسي را شاخ زد و كُشت، بايد هم گاو را كشت و هم آن مرد را سنگسار نمود» و نیز آمده است: «اگر پسري فتنه‌انگيز و عصيان‌گر باشد و سخن پدر و مادر و نصيحت را گوش نكند، پدر و مادر او بايستي در دروازه‌ي شهر به مردم اعلام كنند كه او غير قابل اصلاح است. پس اهل شهر، او را سنگسار مي‌كنند تا بدي در شهر ريشه‌كن شود و مردم بترسند و گناه نكنند!».

 

 


نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب اخیر

مطالب پربازدید ماه

درباره ما

 

هفته نامه‌ي اجتماعي، سياسي « طلوع خراسان »

ﺻﺎﺣﺐ اﻣﺘﯿﺎز و ﻣﺪﯾﺮﻣﺴﺌﻮل: اﺳﻤﺎﻋﯿﻞ ﺷﻮﺷﺘﺮي

دفتر مرکزی: خراسان جنوبي - قاین - خ امام رضا (ع) - جنب بانک کشاورزی مركزي

ایمیل: tolueqaenat[at]yahoo.com

صندوق پستی: 156

دفتر تحريريه: 32525090

دفتر تبليغات: 32531234

ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ اﻧﺤﺼﺎري ﭘﺬﯾﺮش ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت در اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان: ﺷﺮﮐﺖ ﻧﺸﺮ ﺑﯿﻠﺒﻮرد ﻋﺮش ﻃﻼﯾﯽ ﮐﯿﺶ 88546630


***


* «ﻃﻠﻮع خراسان» نشريه‌اي ﻣﺮدﻣﯽ اﺳﺖ و ﺑﻪ ﮔﺮوه ﯾﺎ ارﮔﺎﻧﯽ، واﺑﺴﺘﻪ ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

* ﻣﻄﺎﻟﺐ نویسندگان، دﯾﺪﮔﺎه نشريه نمی‌باشد.

* نشريه در وﯾﺮاﯾﺶ ﻣﻄﺎﻟﺐ رﺳﯿﺪه، آزاد اﺳﺖ.

ورود اعضا

ورود به بخش کاربری و یا ثبت نام اعضای جدید .