با حقوق خود آشنا شويم (33)

 

سلمان اسحاقی (کارشناس قوانین و لوایح)

 

 

سي و سومين قسمت از سلسله يادداشت‌هاي اين ستون را به انتصاب معاون سياسي، اجتماعي و امنيتي استانداري خراسان‌جنوبي خواهيم پرداخت. بی‌شک مدیریت، تدبیر و درایت معاون سیاسی، اجتماعي و امنیتی استاندار می‌تواند در تحقق بیش‌تر مواد منشور حقوق شهروندي تأثیرگذار باشد و در این یادداشت با پرداختن به بخشی از وظایف این معاونت، قصد داریم وسعت میدان مطالبات مردمی را برای مخاطبان خویش مشخص نماییم.

ماده‌ي ٢٦– هر شهروندي از حق آزادي بيان برخوردار است. اين حق بايد در چهارچوب حدود و مقررات قانونی اعمال شود. شهروندان حق دارند نظرات و اطلاعات راجع به موضوعات مختلف را با استفاده از وسايل ارتباطي به صورت آزاد، جست‌وجو، دريافت و منتشر كنند. دولت بايد آزادي بيان را به طور خاص در عرصه‌هاي ارتباطات گروهي و اجتماعي و فضاي مجازي ازجمله روزنامه، مجله، كتاب، سينما، راديو، تلويزيون و شبكه‌هاي اجتماعي و مانند اين‌ها طبق قوانين، تضمين كند.
وجود امنيت مي‌تواند موجب نوعي احساس ایمنی فردي در ابعاد روحي، رواني و جسمي را ايجاد نمايد و هرچه افراد احساس امنيت بيش‌تري در جامعه داشته باشند؛ به همان اندازه در فرآيند تحولات آن جامعه، نقش‌آفريني مثبتی خواهند داشت. بي‌شك احساس ناامني اجتماعي و رواني در محيط جامعه باعث ناتواني شهروندان براي استفاده‌ي مناسب از حقوق و آزادي‌هاي اوليه‌ي قانوني مي‌شود.
پس از اين مقدمه‌ي كوتاه، قصد داريم به استقبال معاون جديد سياسي، اجتماعي و امنيتي استان، جناب آقاي «علي اسماعيلي» برويم و ضمن آرزوي توفيق و موفقيت در اين پست كليدي و حساس، چند نكته را براي تحليل و تفسير، تقديم مخاطبان خويش كنيم.
ابتدا به گوشه‌اي از شرح وظايف این معاونت به شرح ذيل اشاره مي‌كنيم:
١- تلاش در جهت تحقق برنامه‌های سیاسی، اجتماعی دولت و ارتقاي مشارکت و حضور مؤثر مردم استان در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی
٢- زمینه‌سازی برای فعالیت مطلوب احزاب و تشکل‌های سیاسی استان و نظارت بر فعالیت آن‌ها
٣- برنامه‌ریزی، نظارت و برگزاری انتخابات عمومی و سایر انتخاباتی که به موجب قوانین و مقررات، زیر نظر استانداری یا فرمانداری‌ها برگزار می‌شوند؛ مطابق زمان‌بندی ابلاغی و مدیريت امور اجرایی قبل و بعد از برگزاری انتخابات
٤- نظارت بر امور مربوط به ایجاد، انتزاع، الحاق، ادغام، تغییر مرکزیت یا تبدیل نقاط مختلف استان به روستا، دهستان، شهر، بخش و شهرستان در سطح استان در چهارچوب ضوابط و تعاریف تقسیمات کشوری و مدیریت تابعیت تقسیماتی نقاط جغرافیایی، اصلاح حریم و محدوده‌ي شهرها و بررسی ابهامات و اختلافات مرزی درون‌استانی و بین‌استانی
٥- مدیریت نحوه‌ي نام‌گذاری و تغییر نام عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری در چهارچوب دستورالعمل ارسالی وزارت کشور و طرح موضوع در کمیسیون نام‌گذاری استان و به‌هنگام‌سازی اطلاعات مکانی، نقشه‌های تقسیمات کشوری و لایه‌های اطلاعاتی مرتبط با آن در مقیاس‌های مورد نیاز
6- نظارت بر عملکرد ثبت احوال و امور سجلی و احوال چهارگانه (موالید، فوت، ازدواج و طلاق) مردم استان
7- هماهنگی و هدایت فرمانداران برای تحقق سیاست‌های عمومی و برنامه‌های دولت
8- برنامه‌ریزی در جهت حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی با مشارکت ادارات ذیربط و مشارکت‌های عمومی و فرمانداران و بخشداران
9- مراقبت دائم نسبت به رویدادهای سیاسی و فراهم‌کردن موجبات گسترش آزادی‌های سیاسی و اجتماعی در چهارچوب قانون اساسی و قوانین مربوط به فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی و اقلیت‌های دینی شناخته‌شده و نظارت بر حسن انجام امور مذکور
10- مدیریت مسائل، پدیده‌ها، انحرافات و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی استان و نظارت بر سامان‌دهی متکدیان، معتادان، کودکان خیابانی و آسیب‌دیدگان اجتماعی با همکاری واحدهای استانی دستگاه‌های مسئول
11- نظارت بر گردآوری و تجزیه و تحلیل رویدادهای خبری و گزارشات سیاسی و اجتماعی استان و انعکاس به وزارت کشور
١2- برنامه‌ریزی و تلاش در جهت توسعه، نظارت و توان‌مندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها)
13- برنامه‌ریزی و انجام نشست‌های مستمر با نخبگان و شخصیت‌های ذی‌نفوذ مذهبی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به منظور آگاهی از دیدگاه‌های آن‌ها و تبادل‌نظر در رابطه با امور مربوط به استان
14- مدیریت برگزاری همایش‌های علمی مربوط به مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی و بزرگ‌داشت نخبگان و مشاهیر استان
15- مدیریت نحوه‌ي تکمیل پرونده‌ي تشکل‌های صنفی و سیاسی و پیگیری صدور مجوز مربوط به آن‌ها و بررسی درخواست‌های اقشار و گروه‌ها در رابطه با برپایی اجتماعات و راهپیمایی‌ها مطابق دستورالعمل‌های قانونی
16- تجزیه و تحلیل جرائم و تخلفات سیاسی و مقایسه با استان‌های دیگر و بررسی سنواتی و اتخاذ تدابیر برای کاهش آن‌ها
17- تأمین و حفظ امنیت و استقرار نظم و آرامش در استان و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی و نظامی
18- نظارت بر نحوه‌ي استقرار واحدهای انتظامی و پست‌های ایست و بازرسی موقت و دائم در استان
19- نظارت بر سامان‌دهی امور اتباع بیگانه و تردد، اشتغال و ازدواج اتباع ایرانی و خارجی و امور مربوط به مبادلات در استان‌های مرزی و بررسی مسائل امنیتی با کشورهای همسایه
20- ارزیابی وضعیت اتباع خارجی در استان و ارزیابی آثار مثبت و منفی تابعیت خارجی در کشور به منظور ارائه‌ي راهکارهای قانونی
21- انجام امور مربوط به پذیرش، اسکان، تقاضای تابعیت، ترک تابعیت، بقای تابعیت و شناسایی و استملاک اتباع خارجی و تکمیل و ارسال مدارک مربوط به وزارت کشور و سایر مراجع ذیربط
22- مطالعه و بررسی عوامل تهدیدکننده‌ي امنیت و آرامش جامعه و ارائه‌ي طرح‌های استانی در این زمینه
23- برنامه‌ریزی و مدیریت برگزاری جلسات شورای تأمین استان
24- اتخاذ تدابیر لازم با همکاری اعضای شورای تأمین استان در هنگام بروز حوادث و بلایای طبیعی و معضلات سیاسی، امنیتی و اجتماعی
25- برنامه‌ریزی و حفاظت مستمر از اماکن و تأسیسات دارای طبقه‌بندی استان به‌ویژه نقاط و تأسیسات حساس و حیاتی و نظارت دائم بر حمل و استفاده از مواد ناریه
26- پیگیری اجرای دستورالعمل‌های امنیتی که از سوی شورای امنیت کشور یا شورای عالی امنیت ملی ابلاغ می‌گردد، توسط واحدهای استانی دستگاه‌های ذیربط
27- گردآوری و تجزیه و تحلیل رویدادهای خبری و گزارشات امنیتی و انتظامی استان و انعکاس به وزارت کشور
28- هماهنگی با استان‌های همجوار و برنامه‌ریزی در جهت مقابله با قاچاق کالا، اسلحه و مهمات و دیگر مسائل امنیتی انتظامی
29- شناسایی نقاط بحران‌خیز و افراد شرور و سابقه‌دار و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در رابطه با آن‌ها و نزاع‌های دسته‌جمعی
30- تجزیه و تحلیل جرائم و تخلفات امنیتی، انتظامی و سیاسی و مقایسه با استان‌های دیگر و بررسی سنواتی و اتخاذ تدابیر برای کاهش آن‌ها
31- مدیریت پیشگیری از جرائم سازمان‌یافته و مبارزه با ترویج فرَق ضاله
32- تجزیه و تحلیل رخ‌دادها و گزارش‌های امنیتی و اجتماعی استان و تهیه‌ي طرح‌های لازم جهت برنامه‌ریزی و پیشگیری از حوادث احتمالی
33- سامان‌دهی مرزها و فراهم‌آوردن موجبات اجرای وظایف وزارت کشور در زمینه‌ي سیاست‌گذاری، هماهنگی و نظارت بر مرزهای استان با کشور مقابل
34- نظارت بر اجرای مصوبات شورای مرزهای کشور مربوط به استان و تشکیل کمیته‌ي امنیت و عمران مرزها و ایجاد هماهنگی بین واحدهای استانی دستگاه‌های مستقر در مرزها بر اساس قوانین مصوب
35- ارائه‌ي پیشنهادات ایجاد مرزهای مجاز (زمینی، هوایی و دریایی) استان به کارگروه مرزهای رسمی مستقر در وزارت کشور
36- ارائه‌ي پیشنهادات نحوه‌ي نظارت بر عملکرد بازارچه‌های مرزی استان
37- برنامه‌ریزی، هدایت و ایجاد هماهنگی‌های لازم در مبارزه با قاچاق و مواد مخدر، سلاح و مهمات، مشروبات الکلی و قاچاق انسان در استان
38- هماهنگی مستمر با واحد مرتبط با پدافند غیرعامل در اجرای سیاست‌های ابلاغی در سطح استان
39- ایجاد زمینه‌های لازم توسعه، تقویت و ارتقای معیشت و رفاه مرزنشینان در استان‌های مرزی
40- مدیریت پاک‌سازی مناطق آلوده به مین و مواد منفجره در استان

در پايان، شايد اگر شخصي به‌جز جناب آقاي اسماعيلي بر صندلي اين معاونت مي‌نشست؛ امروز مي‌بايست پس از بيان اين شرح وظايف، به دغدغه‌ها، نيازها و خواسته‌هاي مردم ديار قاينات و زيركوه مي‌پرداختيم ليكن از آن‌جا كه صفت ارزشمند قاينات با نام ايشان همراه است و نيز در سابقه‌ي خود، كانديداتوري دوره‌هاي گذشته‌ي مجلس را نيز ثبت نموده است؛ از تکرار مكررات پرهيز مي‌كنيم و به امید روزی خواهیم بود که این اتفاق مبارک که از قاینات یک شخص بر این کرسی تکیه کرده است، برکات زیادی نصیب این خطه گردد.
یادداشت این قسمت را با يك جمله به پایان می‌رسانیم: «اگر اعتماد شهروندان به يك‌ديگر و اعتماد مردم به حكومت و نهادهاي حكومتي در جامعه افزايش يابد، امنيت اجتماعي رضايت‌آميز مي‌شود».

 

 


نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب اخیر

مطالب پربازدید ماه

درباره ما

 

هفته نامه‌ي اجتماعي، سياسي « طلوع خراسان »

ﺻﺎﺣﺐ اﻣﺘﯿﺎز و ﻣﺪﯾﺮﻣﺴﺌﻮل: اﺳﻤﺎﻋﯿﻞ ﺷﻮﺷﺘﺮي

دفتر مرکزی: خراسان جنوبي - قاین - خ امام رضا (ع) - جنب بانک کشاورزی مركزي

ایمیل: tolueqaenat[at]yahoo.com

صندوق پستی: 156

دفتر تحريريه: 32525090

دفتر تبليغات: 32531234

ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ اﻧﺤﺼﺎري ﭘﺬﯾﺮش ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت در اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان: ﺷﺮﮐﺖ ﻧﺸﺮ ﺑﯿﻠﺒﻮرد ﻋﺮش ﻃﻼﯾﯽ ﮐﯿﺶ 88546630


***


* «ﻃﻠﻮع خراسان» نشريه‌اي ﻣﺮدﻣﯽ اﺳﺖ و ﺑﻪ ﮔﺮوه ﯾﺎ ارﮔﺎﻧﯽ، واﺑﺴﺘﻪ ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

* ﻣﻄﺎﻟﺐ نویسندگان، دﯾﺪﮔﺎه نشريه نمی‌باشد.

* نشريه در وﯾﺮاﯾﺶ ﻣﻄﺎﻟﺐ رﺳﯿﺪه، آزاد اﺳﺖ.

ورود اعضا

ورود به بخش کاربری و یا ثبت نام اعضای جدید .