با حقوق خود آشنا شويم (30)

 

سلمان اسحاقی (کارشناس قوانین و لوایح)

 

قسمت سي‌ام سلسله یادداشت‌های این ستون را در پنج بخش به شرح زير، تقدیم حضور شما مخاطبان محترم خواهم نمود.

 

بخش اول:
آشنایی با ماده‌ي 23 منشور حقوق شهروندی: مقامات و مأموران اداری باید در روابط خود با شهروندان، پاسخ‌گو و قابل دسترس باشند و چنان‌چه درخواستی را رد کنند؛ باید حسب تقاضا، به‌صورت مکتوب پاسخ داده و حداکثر راهنمایی را در چهارچوب صلاحیت‌های خود ارائه نمایند.

 

بخش دوم:
مقدمه: گونه‌ها و جلوه‌های پاسخ‌گویی در حکومت اسلامی را می‌توان در قالب‌های متفاوتی دریافت نمود؛ ازجمله گزارش‌دهی به مردم، تأسیس مرکزی برای این منظور، نقدپذیری، در دسترس مردم قرارداشتن، گزارش‌گیری و حسابرسی کارگزاران حکومتی و اعلام آمادگی برای هر نوع پرسش.
پاسخ‌گویی مسئولان نسبت به عملکرد خود، منشأ دینی دارد و آیات و روایات و نیز سیره‌ي معصومین(ع) بر جایگاه، ضرورت و آثار و کارکردهای آن در نظام حکومتی اسلام، پیشبرد اهداف دینی و مصونیت‌بخشی جامعه‌ي اسلامی از آفات و آسیب‌های ناشی از عدم پاسخ‌گویی تأکید دارند. از نظر امیر مؤمنان علی(ع) شرط واگذاری کار به افراد، میزان مسئولیت‌خواهی و پاسخ‌گوبودن آنان در قبال آن مسئولیت است. یعنی یک مدیر عالی باید نخست، توان مدیر سطح پایین‌تر را در پاسخ‌گویی و حُسن انجام کار، در نظر بگیرد و بر اساس این توان، به وی مسئولیت بسپارد که در غیر این صورت چه‌بسا کار به‌درستی انجام نگیرد و هر فردی، مسئولیت عدم انجام آن را بر گردن دیگری بگذارد.

 

بخش سوم:
پس از این مقدمه‌ي کوتاه، به گوشه‌ای از سخنان چند روز گذشته‌ي عالی‌ترین مقام اجرایی شهرستان که در جلسه‌ي هماهنگی دستگاه‌های خدمات‌رسان شهرستان بیان گردید، می‌پردازیم:

1. شاید یک اتفاق بسیار کوچک، بسترهای منفی را توسط دستگاه‌های اجرایی در منطقه ایجاد کند و افراد معاند و ضد انقلاب از این موج در جهت تخریب استفاده کنند. در حال حاضر، بیش‌ترین نارضایتی‌ها از نوع برخورد سازمانی است.


2. ایشان از مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان خواست كه دلیل عدم انجام یک کار را شفاف به مردم بگویند و باعث بی‌اعتمادی مردم نشوند. بی‌اعتمادی مردم به دستگاه‌های اجرایی، باعث آسیب‌های بزرگ اجتماعی و بدبینی می‌شود.


3. مدیران اجرایی با مردم ارتباط بگیرند و اعتماد متقابل را در مردم، ضعیف نکنند. سلطنت‌بازی و اشرافی‌گری نباید در ادارات وجود داشته باشد. ارباب‌رجوع برای یک کار اداری نباید چندین ساعت پشت درهای بسته‌ي مدیران، منتظر بمانند.


4. کارمندان و کارشناسان ادارات نیز باید نسبت به کار خود، توجیه باشند. مدیران، نظارت دقیقی بر کار کارشناسان داشته باشند. کارشناسان در ادارات دولتی به‌جای حل مشکلات مردم، در کار آن‌ها سنگ‌اندازی نکنند. مسئولین حتماً نسبت به توجیه نیروهای زیرمجموعه‌ي خود اقدام نمایند.


5. اولویت کاری شما، تسهیل امور مربوط به سرمایه‌گذار و جذب سرمایه باشد. اگر به دلیل سخت‌گیری‌های بیجا و به دلیل نوع رفتار سازمانی، سرمایه‌گذار در شهرستان اقدام به سرمایه‌گذاری نکند؛ این بزرگ‌ترین ظلمی است که از سوی دستگاه‌های مسئول به مردم شهرستان شده است.


6. سیستم بانکی عجیبی در استان داریم و انگار بانک‌های استان، متعلق به این کشور و نظام نیستند. در جلساتی که با مدیران بانکی در آینده خواهیم داشت، مشکلات بانکی نیز مطرح خواهند شد.


7. اگر به دلیل رفتار ناشایست با مراجعه‌کننده، گلایه‌ای شود؛ به‌جد با مدیر دستگاه، برخورد خواهد شد.


8. از رؤسای ادارات درخواست می‌شود خود را درگیر تنش‌های سیاسی نکنند. کار سیاسی را به فرمانداران واگذار کنند و تمام توان خود را برای خدمت به مردم بگذارند.

 

بخش چهارم:
اشاره به 6 ماده از شرح وظایف فرماندار:


1. فرمانداران در قلمرو مأموریت خویش به‌عنوان نماینده‌ي عالي دولت، مسئوليت اجراي سياست‌هاي عمومي کشور در ارتباط با وزارت‌خانه‌ها و مؤسسات و شرکت‌هاي دولتي و ساير دستگاه‌هایي که به نحوي از بودجه‌ي عمومي دولت استفاده مي‌نمايند، نهادهاي انقلاب اسلامي، نيروهاي انتظامي، شوراهاي اسلامي شهر و شهرداري‌ها و مؤسسات عمومي غير دولتي را عهده‌دار خواهند بود.


2. فراهم‌آوردن زمینه‌های عدالت اجتماعی و فقرزدايي


3. نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات


4. نظارت و بازرسی از کلیه‌ي ارگان‌های دولتي، اعم از ادارات و مؤسسات و شرکت‌هاي دولتي و ساير دستگاه‌هایي که به نحوي از بودجه‌ي عمومي دولت استفاده مي‌كنند و نيز نهادهاي انقلاب اسلامي، نيروي انتظامي، شوراهاي اسلامي شهر و روستا، ‌شهرداري‌ها و مؤسسات عمومي غير دولتي به‌جز مواردي كه به حكم قانون، مستثني شده باشد و همچنين مراقبت در رفتار و اعمال كليه‌ي كاركنان ارگان‌هاي مذكور


5. ارزشیابی عملکرد مدیران بر اساس مصوبات و دستورالعمل‌هاي مراجع ذي‌صلاح


6. نظارت و مراقبت در اجرای برنامه‌های عمرانی (ملي، استاني) و در صورت لزوم، دادن تذکر به مسئولين اجرايي يا اعلام مراتب به سازمان و اداره‌کل مربوطه در جهت رفع نواقص احتمالي

 

بخش پنجم:
گزیده‌ای از فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری که می‌تواند در تحلیل و نتیجه‌گیری این یادداشت، شما را یاری نماید:
رهبر انقلاب در دیدار خرداد ماه سال 96 با مسئولان نظام فرمودند: آقای روحانی مواردی ذکر کردند که «باید این کار بشود، باید آن کار بشود». مخاطب این بایدها کیست؟ خود ایشان و تیم کاری دولت هستند و نه هیچ‌کس دیگر. شاید بخشی به مجلس یا قوه‌ي قضائیه یا بعضی جاها ربط پیدا کند اما عمده‌اش کارهای خود مسئولین [اجرایی] است.

 

در پایان، نگارنده قصد دارد با تدوین این پنج بخش و در اختیار قراردادن آن، نتیجه‌گیری نهایی را بر عهده‌ي مخاطبان خویش قرار دهد. امیدواریم دو فرهنگ ارزیابی و مطالبه‌گری، روزبه‌روز در کشورمان به جایگاه اصلی خود نزدیک‌تر شود.

 

 


نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب پربازدید امسال

مطالب اخیر

درباره ما

 

هفته نامه‌ي اجتماعي، سياسي « طلوع خراسان »

ﺻﺎﺣﺐ اﻣﺘﯿﺎز و ﻣﺪﯾﺮﻣﺴﺌﻮل: اﺳﻤﺎﻋﯿﻞ ﺷﻮﺷﺘﺮي

دفتر مرکزی: خراسان جنوبي - قاین - خ امام رضا (ع) - جنب بانک کشاورزی مركزي

ایمیل: tolueqaenat[at]yahoo.com

صندوق پستی: 156

دفتر تحريريه: 32525090

دفتر تبليغات: 32531234

ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ اﻧﺤﺼﺎري ﭘﺬﯾﺮش ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت در اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان: ﺷﺮﮐﺖ ﻧﺸﺮ ﺑﯿﻠﺒﻮرد ﻋﺮش ﻃﻼﯾﯽ ﮐﯿﺶ 88546630


***


* «ﻃﻠﻮع خراسان» نشريه‌اي ﻣﺮدﻣﯽ اﺳﺖ و ﺑﻪ ﮔﺮوه ﯾﺎ ارﮔﺎﻧﯽ، واﺑﺴﺘﻪ ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

* ﻣﻄﺎﻟﺐ نویسندگان، دﯾﺪﮔﺎه نشريه نمی‌باشد.

* نشريه در وﯾﺮاﯾﺶ ﻣﻄﺎﻟﺐ رﺳﯿﺪه، آزاد اﺳﺖ.

مطالب پربازدید ماه

ورود اعضا

ورود به بخش کاربری و یا ثبت نام اعضای جدید .

مسیر سایت

  • .:
  • بازدید امروز 1147
  • -
  • بازدید کل 2724875