ظرفیت‌های توسعه‌ی قاینات

حميد فرجامي

 

در این نوشتار، قصد داریم به‌طور خلاصه و مختصر، نگاهی به برخی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های قاینات بیندازیم؛ ظرفیت‌هایی که اگر آن‌ها را باور کنیم و به‌طور صحیح از آن‌ها استفاده کنیم، مطمئناً باعث جهش و رشد و ترقی قاينات و درنتیجه استان خراسان‌جنوبی خواهد شد و پتانسیل‌هایی که برخی مورد غفلت و در سایه‌ي بی‌مهری قرار گرفته‌اند. این نوشتار، کامل نیست و فقط به گوشه‌ای از ظرفیت‌های این خطه پرداخته است.

به‌نظر من، اولین و مهم‌ترین ظرفیت قاینات و خراسان‌جنوبی، نیروی انسانی این خطه می‌باشد. نیروی انسانی که در قالب نخبگان، جوانان، افراد متخصص و متعهد و نیروی آماده‌به‌کار تجلی پیدا کرده است؛ نخبگانی که نیاز به همراهی و دل‌گرمی دارند و ما ملزم به ایجاد فضایی مناسب برای فعالیت و زندگی آن‌ها در قاینات می‌باشیم.
کم و بیش، همگی ما افراد متخصص و بزرگی را می‌شناسیم که در دیگر استان‌ها و کلان‌شهرها، مشغول تلاش و فعالیت می‌باشند که بحث پیرامون چرایی آن، در این مجال نمی‌گنجد ولی گاهاً دیده‌ام که اگر تصمیم به آمدن به زادگاه‌شان هم داشته‌اند، با مخالفت همسر و فرزندان خود روبه‌رو شده‌اند و این‌طور شده که ما از وجود این افراد -که می‌توانند نقشی کلیدی در پیشبرد و توسعه‌ي استان و شهرمان داشته باشند- محروم گشته‌ایم. البته انتظار هم نداریم که در این‌جا زندگی کنند ولی انتظار داریم که یاری‌گر توسعه‌ي این منطقه باشند؛ حال به هر روشی که می‌توانند.
در کنار این‌ها، خوب است بدانید استان خراسان‌جنوبی بعد از استان سیستان‌وبلوچستان، در جایگاه دوم آمار بالای زاد و ولد در كشور قرار دارد و این جای بسی خوشحالی و شکر دارد که سبک زندگی‌مان کم‌تر دستخوش تغیيرات غربی و نامناسب شده است. نیروی جوان و فراوانی که باید قدر آن را دانست که به‌منزله‌ی نعمتی است که اگر از آن استفاده نشود، این نعمت ممکن است تبدیل به نغمت و مصیبتی شود که بعدها دامن خودمان را خواهد گرفت که شاید امروز این‌طور شده باشد!

یکی دیگر از ظرفیت‌های توسعه‌ی قاینات، صنعت حمل‌ونقل می‌باشد. طبق آمار رسمی، قاینات بیش‌ترين تعداد کامیون و خودروهای کشنده را در سطح استان دارا می‌باشد و بیش‌ترین تعداد راننده‌ي کامیون و تریلی، در قاین می‌باشند. این قضیه را از جنبه‌های مختلفی می‌توان مورد کنکاش قرار داد ولی آن‌چه مدنظر من است، ظرفیتی می‌باشد که به‌واسطه‌ي این حجم از خودروهای سنگین می‌توان از آن بهره برد ولی مورد غفلت واقع شده است. از این‌که به این واسطه، ما می‌توانیم در قاین پژوهشکده‌ي حمل‌ونقل داشته باشیم و نداریم؛ می‌توانیم رشته‌هایی مرتبط با حمل‌ونقل در دانشگاه‌مان داشته باشیم مانند رشته‌ي اقتصاد حمل‌ونقل، رشته‌ي مهندسی حمل‌ونقل (ترافیک) و کارشناسی‌ارشد برنامه‌ریزی حمل‌ونقل ولي نداریم و حتی در موارد جزئی‌تر، خیلی از رانندگان عزیز مجبورند گاهاً برای تعمیرات، به شهرهای دیگر نظیر مشهد و حتی بیدخت گناباد مراجعه کنند. این‌که نمایندگی‌هایی مثل سایپا دیزل و دیگر عرضه‌کنندگان کامیون و سایر نمایندگی‌های مرتبط باید در این شهر وجود داشته باشد ولی نیست؛ این‌که می‌توان بندر خشک یا همان باراندازی در قاین ایجاد کرد.
پیشنهاد من این است که شهرکی ایجاد شود مانند شهرک صنعتی طرق مشهد. البته در حد و اندازه و کشش قاین و تعمیرگاه‌ها، گاراژها، نمایندگی‌ها، نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های قطعات یدکی خودروهای سنگین و... در آن ایجاد گردد و تبدیل به قطبی در خراسان‌جنوبی شود. امیدوارم آینده‌نگری در این خصوص صورت گیرد و این موضوع حداقل مورد بررسی قرار گیرد.
شما هم لابد مثل من می‌گویید چه‌طور این امر، امکان‌پذیر است؟ در حالی که تا چند ماه پیش، قاین حتی مرکز معاینه‌ي فنی مکانیزه‌ي خودروهای سنگین هم نداشت. تا چند ماه قبل برای گواهی‌نامه‌ي پایه‌ي یک باید به مرکز استان می‌رفتیم یا برای کارهای جزئی‌تری مانند دریافت کارت سلامت رانندگان و این‌که پارکینگ پایانه‌ي بار شهرستان شاید ظرفیت حداکثر 50 کامیون را داشته باشد و حتی تنها برج نوری‌اش هم همیشه خاموش است و شب‌ها ظلماتی است دیدنی. این‌که قاین حتی یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی ندارد و... آری قبول دارم در این زمینه، غفلت‌های بسیاری شده و این پتانسیل عظیم به‌حال خود، رها شده است. ما مردم که فقط جنبه‌ي منفی آن را دیده و همیشه از سروصدای کامیون‌ها گفته‌ایم. مسئولین هم لطف کرده‌اند و ورود کامیون‌ها را به خیابان‌های شهر، ممنوع کرده‌اند و بر قبض‌های جریمه‌ي خود افزوده‌اند؛ بدون آن‌که از این پتانسیل و ظرفیت درجهت درست و مناسب آن استفاده شود. با توجه به این پتانسیل در قاینات، انتظاری از سرمایه‌گذاران داریم که به این حوزه، ورود کنند و مسئولین هم همراه سرمایه‌گذاران باشند و مقدمات کار و سرمایه‌گذاری در این زمینه را فراهم کنند و نگاهی نو به این پتانسیل فراموش‌شده‌ي قاینات داشته باشند.

دیگر ظرفیت قاینات، دو محصول مهم و استراتژیک زعفران و زرشک می‌باشد. هرچند به‌شخصه با توجه به شرایط به‌وجودآمده در افغانستان و دیگر استان‌های کشورمان و شرایط نه‌چندان مناسب قاینات ازجمله کم‌آبی، راندمان پایین، سطح عملکرد کم‌تر از استاندارد در هکتار و... امیدی به آینده‌ي زعفران قاينات ندارم -که امیدوارم این‌طور نباشد و من اشتباه کرده باشم- ولی هرساله، صد برند برتر دنیا معرفی می‌شوند و جالب است بدانید هیچ برند ایرانی در این بین، وجود نداشته است. به‌تقلید از همین امر، در ایران هم وزارت صنعت و معدن هرساله نام صد برند برتر ایرانی را معرفی می‌کند. همین چند وقت پیش، صد برند برتر امسال معرفی شد. من نگاهی به اسامی صد برند برتر امسال و همچنین سال قبل انداختم. تقریباً هرساله یک یاد و نام از برندهای شرکت‌های فرآوری زعفران در این لیست صدتایی‌ها بوده و هست؛ مانند «نوین زعفران» و «زعفران سحرخیز» ولی متأسفانه نامی از کارخانه و شرکت‌های قاینی که در این زمینه، فعال هستند نبود و این نشان‌دهنده‌ي این است که پایتخت طلای سرخ در فرآوری و عرضه‌ي این ماده‌ي باارزش با برند قاينات، ناکام بوده است و جا برای کار وجود دارد تا ان‌شاءا... سال آینده، نام یکی از برندهای فرآوری زعفران قاينات را در این لیست صد برند برتر ببینیم.

دیگر ظرفیت این‌که شهر قاین را با نام دارالمؤمنین می‌شناخته‌ایم. هرچند که از حرف تا عمل، فرسنگ‌ها فاصله می‌باشد ولی تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها. خوشبختانه جو و محیط قاین، مذهبی می‌باشد و به‌نظرم شرایط کاملاً مهیا و آماده برای توسعه‌ي مدارس و حوزه‌های علمیه در قاین می‌باشد؛ در سطوح پایین حوزوی و از آن مهم‌تر، سطوح بالا که البته دست‌یابی و تحقق این امر، همتی والا و خستگی‌ناپذیر می‌طلبد ولی شدنی است.
خبر ایجاد حوزه‌ي علمیه‌ي سفیران هدایت در چند سال پیش، خبری مسرت‌بخش بوده است و همگی، ثمرات مفید آن را به‌وضوح امروز شاهد هستیم ولی نباید به همین مقدار، بسنده کنیم و باید به‌دنبال گسترش آن باشیم. امید که با تلاش‌های امام‌جمعه، نماینده، فرماندار، اداره‌ي تبلیغات اسلامی و دیگر نهادها و همچنين همراهی مردم، این مهم محقق شود و به‌عنوان قطبی در پرورش طلاب دینی در شرق کشور بعد از مشهد قرار گرفته و شناخته شویم که من مطمئنم شدنی است.

یکی دیگر از ظرفیت‌ها، طب سنتی اسلامی ایرانی می‌باشد. احتمالاً متعجب شده‌اید از این صحبتم ولی در سال‌های گذشته خوشبختانه شاهد نگاهی صحیح و نو به طب سنتی خودمان هستیم و روزبه‌روز شاهد افزایش متخصصین طب سنتی و حتی گرایش برخی پزشکان طب جدید به طب سنتی اسلامی بوده‌ایم و من مطمئنم آینده‌ی خوبی در انتظار طب سنتی اسلامی خواهد بود. به همین منظور، چه خوب است که پیگیر ایجاد دانشکده‌ي طب سنتی در قاین باشیم و حتی فراتر از آن، ایجاد بیمارستان طب سنتی اسلامی. به هر حال، هم طب جدید و هم سنتی، لازم و ضروری می‌باشد.

یکی دیگر از ظرفیت‌ها، وجود امام‌زاده زید مشهور به مزار فرخ‌آباد است. این هم از آن ظرفیت‌هایی می‌باشد که هر روز جلوی چشمان‌مان بوده ولی مورد غفلت ما قرار گرفته است و مطمئنم که خیلی از شماهایی که الان این متن را می‌خوانید، هنوز یک بار هم مشرف به این امام‌زاده‌ي واجب‌التعظیم نشده‌اید. متأسفانه شرایطی که امروزه این امام‌زاده دارد، نه در شأن این بزرگوار می‌باشد و نه در شأن مردم قاین. البته با توجه به محل قرارگیری امام‌زاده که در وسط شهر و احاطه‌شده توسط فضاهای مسکونی می‌باشد و شناخت شرایط قاین، متأسفانه امید چندانی به توسعه‌ي این بارگاه ندارم ولی کاش هرچه سریع‌تر، فکری عاجل برای این مکان بشود و شاهد گسترش و رونق آن‌جا باشیم و حداقل مسیری مستقیم از جاده‌ي اصلی به آن کشیده شود و طرح‌های توسعه‌ای با آینده‌نگری کامل برای آن تهیه شود که مطمئناً می‌توان به این طریق، گردشگری زیارتی را در قاین راه بیندازیم و تأثیر مستقیم آن را بر شهر ببینیم. البته ماه رمضان پارسال، قول‌هایی در این زمینه از ریاست اداره‌ي اوقاف قاین و مجموعه‌ي شورا و شهرداری شنیدیم ولی ...

قاینات از ظرفیت‌های فراوان دیگری نيز بهره‌مند می‌باشد؛ ازجمله سابقه‌ي تاریخی باستانی فراوان این شهر و وجود آثاری درخور توجه مانند مسجدجامع، مقبره‌ي بزرگمهر و ابوالمفاخر، غارهای خونیک و جوجه، دژ زیرزمینی نیگ، قلعه‌کوه و... که شاید بتوان در بلندمدت برای جذب گردشگر، اقداماتی انجام داد. همچنین معادنی که در منطقه وجود دارد، قرارگرفتن در مسیر ارتباطی شمال، جنوب و شرق کشور و...
اما مهم‌ترین سنگ جلوی راه پیشرفت قاین چیست؟ به نظر من دو عامل اصلی دارد: 1- عدم رغبت و علاقه‌ي سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ورود و سرمایه‌گذاری در این منطقه 2- عدم خودباوری، اعتمادبه‌نفس، روحیه‌ي کارآفرینی، همراهی و همدلی ما مردم. هرگاه توانستیم این دو سنگ را از سر راه برداریم، سریع‌تر به هدف خود خواهیم رسید.

 


نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب پربازدید امسال

مطالب اخیر

درباره ما

 

هفته نامه‌ي اجتماعي، سياسي « طلوع خراسان »

ﺻﺎﺣﺐ اﻣﺘﯿﺎز و ﻣﺪﯾﺮﻣﺴﺌﻮل: اﺳﻤﺎﻋﯿﻞ ﺷﻮﺷﺘﺮي

دفتر مرکزی: خراسان جنوبي - قاین - خ امام رضا (ع) - جنب بانک کشاورزی مركزي

ایمیل: tolueqaenat[at]yahoo.com

صندوق پستی: 156

دفتر تحريريه: 32525090

دفتر تبليغات: 32531234

ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ اﻧﺤﺼﺎري ﭘﺬﯾﺮش ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت در اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان: ﺷﺮﮐﺖ ﻧﺸﺮ ﺑﯿﻠﺒﻮرد ﻋﺮش ﻃﻼﯾﯽ ﮐﯿﺶ 88546630


***


* «ﻃﻠﻮع خراسان» نشريه‌اي ﻣﺮدﻣﯽ اﺳﺖ و ﺑﻪ ﮔﺮوه ﯾﺎ ارﮔﺎﻧﯽ، واﺑﺴﺘﻪ ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

* ﻣﻄﺎﻟﺐ نویسندگان، دﯾﺪﮔﺎه نشريه نمی‌باشد.

* نشريه در وﯾﺮاﯾﺶ ﻣﻄﺎﻟﺐ رﺳﯿﺪه، آزاد اﺳﺖ.

مطالب پربازدید ماه

ورود اعضا

ورود به بخش کاربری و یا ثبت نام اعضای جدید .

مسیر سایت

  • .:
  • بازدید امروز 1350
  • -
  • بازدید کل 2726397